De sinterklaasintocht, Black Friday, Cybermonday, pakjesavond en de kerst staan weer voor de deur en dat betekent een drukte van jewelste voor winkels en webshops. Daarom is het belangrijk om je op deze dagen te focussen op omzet, want in deze periode móet het gebeuren! Als retailer zijn dit de bekende inhaak momenten. Vandaag de dag hebben deze speciale dagen een grote commerciële insteek, omdat veel (online) winkels extra kortingen en acties aanbieden.
Sinterklaasintocht 18 november
Hoewel de pepernoten al weken in de winkel liggen lijkt Sinterklaas steeds meer te lijden onder de negatieve aandacht die er nu voor is. Toch werden er de afgelopen jaren vele verkooprecords verbroken. Er werd meer en meer gepind en ook het aantal iDeal betalingen steeg met ruim 7% t.o.v. 2016. Vooral de vraag naar luxe cadeaus was erg groot.
Black Friday 23 November
De uit Amerika overgewaaide term Black Friday is vanaf 2015 ook in Nederland binnen detailhandel land een zeer bekende term geworden. Koopjesjagers jagen op producten met scherpe prijzen. Inmiddels is deze dag enorm gegroeid en doen honderden bedrijven mee aan deze traditie. Coolblue stuntte in 2017 zelfs al een week eerder met de door hun bedachte week Blue Friday!
Betekenis volgens Wikipedia
Oorspronkelijk komt de naam Black Friday uit de Amerikaanse stad Philadelphia en deze werd rond 1965 voor het eerst gebruikt om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte in en rond die stad op de dag na Thanksgiving.
Rond 1981 werd voor het eerst melding gemaakt van een alternatieve theorie dat op die dag de winkeliers voor het eerst “in het zwart” komen te staan, dat wil zeggen winst beginnen te maken voor het jaar. In de Verenigde Staten is het bij de boekhouding namelijk de gewoonte om verliezen in rode inkt in de boeken te schrijven. Uiteraard is dit onjuist, omdat de detailhandel wel degelijk winst maakt gedurende andere tijden van het jaar.
Black Friday wordt in ieder geval beschouwd als het begin van het seizoen voor de feestdagen aankopen.
Cyber Monday 26 November
Als tegenreactie op Black Friday is het de eerste maandag erna Cyber Monday. Op deze dag, en de bijbehorende gekte die Black Friday met zich meebrengt, starten nu ook de webwinkels met acties, kortingen en aanbiedingen. Deze online shopping dag is het gevolg van Black Friday omdat steeds meer mensen vanwege de hoge drukte niet meer op Black Friday zelf gingen shoppen.
Wat kun jij doen met deze dagen?
De aanpak is natuurlijk verschillend afhankelijk van de branche waarin je je bevindt. Maar deze tips zijn voor bijna iedereen toe te passen. De eerste stap is het maken van een marketingplanning voor deze dagen. Maak gebruik van alle (online) kanalen om je acties aan te kondigen. Informeer je trouwe klanten doormiddel van een nieuwsbrief. Gebruik daarbij populaire zoekwoorden die gerelateerd zijn aan Black Friday en Cybermonday.
Ben je actief op Google Ads dan kun je een aparte campagne starten of je past je huidige advertenties aan tijdens deze periode. Zorg voor voldoende personeel en regel zonodig oproepkrachten. Heb je een webshop, bestel dan op tijd je verpakkingsmateriaal zoals verzenddozen, tape en adreslabels.
5 tips voor Black Friday en Cyber Monday
1. Promoot je acties vooraf en creëer een buzz
2. Denk anno 2018 vooral mobile first (resposive webdesign)
3. Ga creatief om met kortingen
4. Deel je acties via social media
5. Combineer Sinterklaas en kerst, laat je klanten terugkomen*
*koop nu je Sinterklaascadeau’s en krijg na 5 december 10% korting op je volgende aankopen
Maak je als webshop gebruik van vervoerders zoals PostNL, DHL of DPD hou dan rekening met vertraagde leveringen rond de feestdagen. Ondanks de extra inzet van personeel loopt zo’n 5% van de zendingen vertraging op. Rond de feestdagen moeten er ruim 1.000.000 pakketjes per dag bezorgd worden, tegenover 575.000 op een normale dag. Vermeld dit duidelijk in je webshop en communicatiemiddelen.
Bied jij je klanten een geweldige shopervaring deze periode? Verwen je klanten een beetje en ze komen zeker terug! Denk daarbij niet alleen aan het geven van kortingen maar ook andere aspecten zijn van belang voor de consumenten als het gaat om een goede shopervaring. Zo scoor je het beste resultaat!
Lees ook: Ben jij al klaar voor de laatste 2 maanden van het jaar
Geschreven door: Berry Smits