Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization en is misschien wel hét belangrijkste onderdeel voor het lange termijn succes van je online vindbaarheid. SEO zou de basis van iedere website of webshop moeten zijn waarmee je meer traffic via de zoekmachines naar je website genereert zonder daar voor te betalen. We leggen je precies uit hoe je meer website bezoekers vanuit Google, BING of andere populaire zoekmachine krijgt!

Door SEO goed in te zetten en je website hiervoor te optimaliseren creëer je relevante zoekresultaten waarmee je het maximale uit je website haalt door hogere posities op jouw belangrijkste zoektermen te behalen binnen zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. 

De grootste en bekendste zoekmachine met ongeveer 93% marktaandeel is natuurlijk Google, en op mobiele apparaten wordt door 99% het vaakst via Google gezocht. 

Wat is Search Engine Optimization?

SEM
De term SEM staat voor Search Engine Marketing en is de verzamelnaam voor alle activiteiten van SEO en SEA die gericht zijn op zoekmachine marketing. Hieronder staat het verschil tussen SEO en SEA kort uitgelegd.

SEO: Search Engine Optimization, het gehele proces van zoekmachine optimalisatie gericht op de organische (onbetaalde) zoekresultaten. Dit zijn de zoekresultaten direct onder de betaalde Ads op de Google search result page.

SEA: Search Engine Advertising, het gehele proces van zoekmachine advertenties die worden weergegeven als betaalde zoekresultaten (gesponsord) op de Google search result page. 

Het voordeel van SEO is dat het gratis is en je tegelijkertijd een betere gebruikerservaring creëert voor je website bezoekers. Het nadeel daarentegen is dat het veel inspanning vergt en het veel langer duurt voordat je resultaat ziet.

Wat betekent de term ‘zoekmachine’ en hoe werkt deze?
De term zoekmachine staat voor het automatische tonen van de meeste relevante zoekresultaten behorende bij de door jou ingevoerde zoekopdracht. Deze zoekmachines moeten dus van te voren alle mogelijke resultaten in kaart brengen. Dit gebeurt door middel zgn. crawlers (robot of spiderbot) die alle websites in de wereld ‘leest’ en deze vervolgens indexeert en archiveert. Het zoekalgoritme bepaalt uiteindelijk welke resultaten het meest relevant zijn voor de ingevoerde zoekopdracht. 

Wanneer komt jou website bovenaan te staan in Google?
De felbegeerde plaats bovenaan de zoekresultaten op de eerste pagina van der zoekresultaten is waar iedere marketeer of website eigenaar voor strijdt! Maar wat je jezelf eerst moet afvragen is waarom deze plaats zo belangrijk is? Hiervoor kun je het beste in de huid van de zoeker kruipen. Als iemand op zoek is naar een antwoord op zijn vraag of oplossing voor zijn of haar probleem en jouw website geeft het beste resultaat dan sta je waarschijnlijk op die hoge positie. 

Vandaag de dag zijn we zo verwend dat we misschien wel lui en dom zijn en weinig focus hebben. We willen dus niet meer dan een keer hoeven klikken, alles moet ons voorgeschoteld worden en we kunnen maar één ding tegelijk. Dit is misschien een beetje zwart/wit maar houd deze drie kenmerken goed in gedachten als je aan de slag gaat met optimalisatie voor je doelgroep. Relevantie en unieke content is hierbij het toverwoord. 

En niet alleen tekst, maar ook alle andere vormen van content zoals afbeeldingen, video’s, lokale zoekresultaten, shopping en nieuws worden als zoekresultaat weergeven. Voor dit soort type zoekopdrachten moet je dus je content optimaliseren, om uiteindelijk meer traffic, en dus meer conversies te realiseren. 

Het belangrijkste doel van SEO is het vergroten van je naamsbekendheid (Branding) en het realiseren van leads en uiteindelijk conversie (transacties). 

Rankingfactor
De ranking factor bepaalt uiteindelijk welke positie jouw website heeft binnen de zoekresultaten. De rankingfactor wordt door meer dan 1000 factoren bepaald. Ik noem voor het gemak even de 3 belangrijkste. Techniek, content en autoriteit! En niet geheel onbelangrijk! Google hanteert nu de mobile first index, dus zorg ervoor dat je website geschikt is voor vertoning op een mobiele telefoon of tablet door middel van AMP pagina’s of een responsieve website. 

Maar wanneer zijn al deze inspanningen succesvol? Dat is moeilijk te zeggen, hangt ook af van je KPI’s:

  • Zichtbaarheid in de zoekmachines, als je niet zichtbaar bent dan komt er geen traffic naar je website
  • Aantal bezoekers die vanuit de zoekmachines naar je website komen (organisch verkeer)
  • Hoeveel tijd een bezoeker op je website doorbrengt
  • Aantal leads of conversies uit organisch verkeer

E zijn tal van SEO technieken en metrics die bepalend zijn voor je ranking:

  • Aantal kwalitatieve backlinks, andere relevante websites die naar jouw site verwijzen en belangrijke graadmeter voor Google
  • Domain authority, de autoriteitsscores van jouw website
  • Trust door middel van je reviewscore, goede structured dataen SSL certificaat (slotje)

Techniek

  • HTML (website programmeertaal)
  • Structuur van je website (HTML 5)
  • Snelheid van je website (pageload)
  • Server instellingen

Biedt je website een goede gebruikerservaring, is deze snel genoeg en is de indeling logisch? Kan een zoekmachine de website goed ‘scannen’ en indexeren? 

Autoriteit

  • Online PR
  • Social signals
  • Backlinks

Geeft je website het juiste resultaat voor de zoekopdracht of antwoord op een vraag? Zijn er social signals zoals shares, likes op social media? 

Content

  • Title tags
  • Keywords
  • Relevantie
  • Semantiek (LSI)
  • ALT tags

Zoekmachines kijken als eerste naar de zoektermen die zijn ingevoerd en zijn steeds beteren staat  in het herkennen van zinsopbouw en synoniemen van bepaalde zoekwoorden (LSI). Deze zogenaamde ‘semantiek’ is belangrijk voor het algoritme van Google. Ook kunnen ze Title-tags en ALT-tags lezen zodat ze ook begrijpen wat er bedoelt wordt of hoe wat er op een afbeelding staat.

Zoekwoorden onderzoek
Voor dat je aan een website begint of tekst gaat schrijven voor op je website is het van belang dat je een gedegen zoekwoorden onderzoek doet en hier veel aandacht aan besteed. SEO optimalisatie kost veel tijd maar de resultaten zullen beter zijn.

Met de gratis zoekwoordplanner van Google Ads kun als SEO specialist een schat aan informatie krijgen zoals het aantal maandelijkse zoekopdrachten, suggesties en ideeën gerelateerd aan deze zoekterm en historische informatie en populariteit van een zoekterm. Maar helaas heeft iedereen toegang tot deze informatie en is de concurrentie hoog, dus wellicht kun je dus beter focussen op een zoekterm met minder volume. 

Short tail en long tail 
Er zijn mensen die zoeken op ‘schoenen’, er zijn mensen die zoeken op ‘witte schoenen’ en er zijn mensen die zoeken op ‘sportieve witte schoenen maat 42’. Die laatste noemen we een zgn. long tail zoekresultaat en vaak heeft deze veel minder zoekvolume (en minder concurrentie). Hier is de relevantie wel het hoogst, de kans dat men doorklikt naar je website is dus vrij hoog.

SEO short tail en long tail zoekvolume

Ruim 30% van alle zoekopdrachten is short tail, zoekopdrachten bestaande uit een of twee woorden met veel concurrentie, deze zoekopdrachten zijn vaak te generiek. Zoekt die persoon nieuwe schoenen, of alleen een afbeelding van schoenen of onderhoudstips voor schoenen? Dus hoe beter jouw pagina’s geoptimaliseerd zijn en aansluiten bij de zoekopdracht, hoe beter deze scoren…

Techniek
Helaas straft Google websites die technisch gezien slecht presteren genadeloos af en krijgen deze een lagere positie. Het verschil zit hem dan vaak in de details en dit is meestal vrij eenvoudig op te lossen in je CMS of broncode van je website. Ook de website structuur is hierbij belangrijk, ga voor de zgn. Kerstboom vorm waarbij de belangrijkste zoekwoorden bovenin de boom zitten. 

Op deze manier kan een bezoeker de inhoud van je website goed scannen en bovendien kan de crawler of spider je pagina’s goed indexeren. 

Meta data en title tags
De meta description en title tags zijn hét uithangbord van je website, dit is namelijk het eerste wat men zet in de zoekresultaten. In de title tag staat je belangrijkste zoekwoord waar je op gevonden wil worden vooraan. Hou er wel rekening mee dat deze niet langer is dan 55 tekens…

Google Metadata reclame- marketingbureau iwds.nl

De meta description vertelt in het kort waar de inhoud van je pagina over gaat zorgt voor een hoge CTR of click-through-rate naar je pagina. Deze laatste is dan weer bepalend voor je positie in de zoekresultaten. Je kunt tot maximaal 320 tekens gebruiken in je meta description maar aanbevolen wordt om de belangrijkste inhoud in de eerste 155 tekens te gebruiken. Dit i.v.m. resultaten  op mobiele apparaten. Zorg hierbij voor een goede CTA (call to action): ‘Lees meer’, ‘Bekijk ons aanbod’ of ‘Ontdek hoe’

H1 heading
Iedere webpagina moet op zijn minst een H1 heading hebben, en hierin moet je belangrijkste zoekwoord terugkomen. Een <H1> heading is een onderdeel van je HTML/CSS code en vertelt de zoekmachines dat in deze regel de belangrijkste zoekterm staat. Naast de H1 heading zijn er ook H2, H3, H4, H5 en H6 headings. Hoe hoger het getal hoe minder belangrijk de inhoud van deze regel. Voor tussenkopjes gebruiken we altijd de H2 heading…

Als je gebruik maakt van deze structuur en semantiek dan ervaren je website bezoekers dit als prettig en zullen de zoekmachines dit ook overnemen. 

Snelheid
De snelheid van je website, ook wel laadtijd genoemd, is misschien wel het belangrijkste onderdeel van het Google-algoritme en heeft direct invloed op de gebruiksvriendelijkheid van je website. Zeg nou zelf, hoe vervelend is het als je moet wachten tot een bepaalde pagina is ingeladen. Mensen zijn ongeduldig en klikken vaak weg als het te lang duurt. De ideale laadtijd voor Google ligt onder de 4 seconde. Je kunt dit eenvoudig testen met de ‘Test my site with Google’ functie. Je krijgt dan een uitgebreid rapport met daarin verbeterpunten en aanbevelingen om je site sneller te maken. 

Vaak kun je door middel van het comprimeren van je afbeeldingen, instellen van browsercaching en het juist instellen van je server de resultaten aanzienlijk verbeteren. Je kunt ook kiezen voor AMP (Accelerated Mobile Pages). Dit zijn sterk vereenvoudigde HTML webpagina’s met veel statische content en is een project van o.a. partijen zoals Google, Twitter en een aantal grote uitgevers. Deze pagina worden, indien beschikbaar, als eerste getoond in deze zoekresultaten. Herkenbaar aan het AMP logo en lightning bolt icoontje. 

Wanneer krijg je deze pagina’s te zien?

  • Als je surft op mobiel
  • Als er een AMP beschikbaar is
  • Als er een lagere internetsnelheid is

HTTPS
Google hecht een grote waarde aan betrouwbare websites die voorzien zijn van een SSL of TLS certificaat. Alle data wordt dan met een beveiligde en versleutelde verbinding verzonden en kan van buitenaf niet meegekeken worden. Hoewel deze techniek al langer gebruikt wordt bij webshops en banken gaat Google Chrome alle websites die nog geen HTTPS/SSL gebruiken als ‘niet veilig’ markeren. Er bestaan verschillende SSL Certificaten, van eenvoudige tot zeer uitgebreide versies. Je website krijgt een hogere ranking dan een website zonder SSL.

Content is king
Alleen met een goede basis en linkbuilding ga je het helaas niet redden. Google blijft steeds vernieuwen en het zoekalgoritme aanpassen zodat de gebruiker kwalitatief het beste zoekresultaat voorgeschoteld krijgt. De belangrijkst punten die je moet onthouden: schrijf voor je lezer, niet voor de zoekmachines. Gebruik de juiste zoekwoorden en focus op kwaliteit. Geef een antwoord op vragen of biedt een oplossing voor een probleem.

Bloggen
Beginnen met bloggen is een goede manier om informatie te bieden die mensen zoeken. Doe je dat consequent en op de juiste manier dan verschijn je hoger in de zoekresultaten. Mensen krijgen steeds meer vertrouwen in je naam en gaan je als expert in je vakgebied zien. Er ontstaat een soort wederkerigheid (Cialdini), ze willen er graag iets terug doen. Bloggen is een lange termijn strategie en door te focussen op de juiste doelgroep en de boodschap die je wil overbrengen kan dit een behoorlijke boost geven aan je online vindbaarheid. 

Een goede blog schrijven kost ontzettend veel tijd en je weet van te voren nooit wat het je gaat opleveren. En dit consequent volhouden is niet voor iedereen weggelegd. Er zijn altijd wel redenen om het niet te doen. Maar wanneer je regelmatig iets nieuws publiceert op je website, dan komt de crawler ook vaker langs om je website te indexeren. Slapende websites zijn voor zoekmachines niet interessant en zullen dus minder vaak of zelfs niet meer geïndexeerd worden.

Lokale zoekoptimalisatie
Als je met je bedrijf focust op een bepaalde regio of gebied in een bepaalde straal rondom je bedrijfslocatie dan is het belangrijk om in dat gebied goed gevonden te worden. En het aantal zoektermen waar een geografische term in verwerkt zit neemt toe. Een relevant en geografisch sleutelwoord toevoegen aan je content is een uitstekende manier om te profiteren van lokale zoekopdrachten. Vergeet ook niet om een Google bedrijfspagina aan te maken, hiermee biedt je op een vrij eenvoudige manier veel informatie aan.

E-A-T principe
Het doel is om je website dusdanig te optimaliseren voor de zoekmachines dat deze tenminste op pagina één van de zoekresultaten verschijnt. Websites met een goede reputatie scoren aanzienlijk hoger in deze resultaten. Dat komt doordat ze vaak voldoen aan het zogenaamde E-A-T-principe. E-A-T is een afkorting voor ExpertiseAuthority en Trust of ook wel ExpertiseAutoriteit  en Betrouwbaarheid genoemd. De belangrijkste factor daarbij is autoriteit, deze scoort het hoogste cijfer als het gaat om relevantie. 

Ten tweede is betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van je website een belangrijke factor. Denk daar bij aan gewonnen awards, Google seller ratings en technische betrouwbaarheid in de vorm van een beveiligde HTTPS verbinding (SSL certificaat) en heldere navigatiestructuur. Kortom: je site moet in alle opzichten gebruiksvriendelijk zijn om vertrouwen te winnen bij Google.

Ten slotte maar zeker niet onbelangrijk is Expertise. Google ziet expertise als bewijs van kennis en ervaring. De zoekmachine wordt steeds beter in het detecteren van de aanwezigheid van vakjargon of vakspecifieke (technische) termen en dit toont aan dat de schrijver de nodige kennis bezit over het een bepaald onderwerp.

Linkbuilding
Je autoriteitsscore wordt ook grotendeels bepaald door het aantal kwalitatieve backlinks dat naar jouw website verwijst. Maar goede linkbuilding is helaas erg arbeidsintensief en websites met een hoge autoriteitsscore krijgen vaak vele van deze verzoeken en je zult dan ook met een hele goede onderbouwing en tegenprestatie moeten komen willen ze jou linkje plaatsen. Het plaatsen van teveel ‘kunstmatige’ of kwalitatief slechte backlinks worden door Google afgestraft. Het moet voor Google een soort van ‘natuurlijk’ ogen en de links moeten relevant zijn. Bedenk dus van te voren goed wat je plan is en welke websites bij jou passen! 

Tot slot
Het allerbelangrijkste wat je in ieder geval moet onthouden is het volgende. Content maak je voor de gebruiker en niet voor de zoekmachines! En niet geheel onbelangrijk om te weten; over-optimalisatie wordt genadeloos door Google afgestraft.