Per 9 februari jl. mag en kan het, click & collect. Thuis online bestellen en minimaal 4 uur later afhalen in de winkel, ook bij de ‘niet-essentiële winkels’. Dit is een uitgelezen kans om je etalage onderdeel te laten uitmaken van je click & collect-strategie. Zeker nu de regering ook niet-essentiële winkels toestaat om klanten producten te laten afhalen, is het tijd om je etalage in te richten als click & collect conversie-kanon.
Wat is click & collect?
Click & collect is een luxe term voor bestellen en afhalen en is niet meer weg te denken uit het Nederlandse retaillandschap. Sterker nog, het bestaat al enige tijd en is een onderdeel van de meeste omni-channel strategieën. Het biedt veel voordelen, zeker in drukke periodes wanneer het niet altijd lukt om op tijd te bezorgen. Je klant bestelt online, betaald géén verzendkosten en kan het diezelfde middag nog ophalen. Zonder rij bij de kassa, zonder de zoektocht naar de juiste maat en met de mogelijkheid tot zien, voelen en aanpassen (tijdens normale omstandigheden). Kortweg; minder verzendkosten, minder retouren en meer traffic in je winkel.
Tijdens de Corona lock-down zijn er wel een paar voorwaarden aan click & collect verbonden. Zo moet er minimaal vier uur tussen het moment van bestellen en ophalen zitten, het ophalen moet buiten of aan de deur plaatsvinden en je moet alleen komen. Heb je geen webshop, zorg dan dat je productassortiment op je website staat en neem telefonische bestellingen aan.
Etalage
Normaal is je etalage bedoeld om voorbijgangers te verleiden een bezoek te brengen aan je winkel. Maar nu dient je etalage een compleet ander doel. Net als bij online moet je winkeletalage opvallen, overtuigen en aanzetten tot actie. Zeker nu met al die Coronawandelaars.
Maar hoe doe je dat?
Verleid je klanten met korting, een tijdelijke aanbieding, of maak duidelijk hoe snel je het product kan ophalen. Hou de boodschap simpel en kies een groot lettertype. De tekst moet ook van een klein afstandje goed te lezen zijn. En er moet een duidelijke call to action zijn. Een makkelijk vanaf de ruit te scannen QR-code verbindt de offline wereld met de online wereld. Heb je ook een webshop dan kun je de QR-code doorverwijzen naar de juiste productpagina en kan de klant direct tot aankoop overgaan.
Tip: verander de inhoud van je etalage regelmatig, maar houdt het wel overzichtelijk!
Contact met je klant
Met de nieuwe regels is het mogelijk om mensen in je winkel hun bestelling af te laten halen, dus schreeuw dit dan ook van de daken! Het kanaal wat je hiervoor het beste kunt inzetten is natuurlijk social media. Het is ontzettend belangrijk dat je in contact blijft met je klant. Zoek de interactie op en ga het gesprek aan met je doelgroep. Hoe ervaren zij deze lockdown, tegen welke uitdagingen lopen ze aan? Plaats berichten Facebook, Instagram en breng hen op de hoogte over afhaalmogelijkheden. Laat ook weten als je bereikbaar bent via Messenger en/of WhatsApp.
Google Mijn Bedrijf
Ook nu weer kun je in je Google Mijn Bedrijf account de openingstijden van je fysieke winkel het beste op gesloten zetten. Maar daarnaast kun je wel de openingstijden voor online service toe voegen. Bij Click & Collect kun je speciale openingstijden voor Afhalen toevoegen.
Attributen
Je kunt het attribuut Winkelbezoek op inactief te zetten, waardoor het meteen duidelijk is dat een winkelbezoek niet mogelijk is. Voeg het attribuut Ophalen in de winkel en Buiten afhalen toe. Dat komt er in Google dan ongeveer zo uit te zien:
Covid-19 update
Als extra toevoeging adviseer ik je om COVID-19 melding te plaatsen, deze wordt prominenter getoond in je Google Mijn Bedrijf profiel. Je kunt hierin aangeven dat de winkel tijdelijk gesloten is, dat telefonisch of online bestellen mogelijk is en wanneer je eventueel kunt afhalen. Leg simpel uit hoe het werkt. Klanten vinden het fijn om te weten waar ze aan toe zijn.
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je nog geen plan of kun je hulp gebruiken met het maken van een click & collect conversie-etalage of Google Mijn bedrijf account? Neem dan contact met ons op.
Geschreven door: Berry Smits