Vandaag sta ik als vrijwilliger in de Samenloop voor Hoop pop-up store in Oss, nog nagenietend van een fantastisch weekend waarin we ruim 305.000 euro hebben opgehaald voor KWF. Heesch kleurde afgelopen weekend paars, overal waar je keek zag je deze kleur terugkomen! Zo ook in de winkel, alles om me heen is voornamelijk paars. Maar deze kleur is niet zomaar gekozen. Paars is de kleur van hoop en genezing, maar ook van spiritualiteit, creativiteit en mysterie…
Weet je dat je onbewust flink beïnvloed wordt door de kleuren om je heen? Niet alleen hebben we allemaal een voorkeur voor bepaalde kleuren, ook je humeur, houding, productiviteit en zelfs je spijsvertering kunnen worden beïnvloed door kleuren. Overal om ons heen komen we kleuren tegen. Deze kleuren zijn vaak zorgvuldig gekozen met een reden. We noemen dat kleurenmarketing of ook wel kleurenpsychologie. Uit onderzoek blijkt dat 85% van de consumenten zegt dat de kleur de belangrijkste reden is om een product te kopen.
Kleurenmarketing kan op verschillende manieren en voor veel doeleinden worden toegepast. Wat hierbij wel belangrijk is om te weten, is dat kleureninvloed verschilt per land, leeftijd en geslacht. Hoe ouder iemand wordt, hoe donkerder hij dingen gaat zien. Om ervoor te zorgen dat je een oudere doelgroep eerder aantrekt, kun je daarom beter gebruik maken van lichtere kleuren. Lichtere kleuren komen aantrekkelijker over.
Effect kleurenmarketing
Als je gebruik maakt van kleur, is het verstandig rekening te houden met het effect, de symboliek en de associaties die deze kleur oproept. Deze associaties worden onder andere gevormd door persoonlijke voorkeur, mode, cultuur, ervaring en kleurbeleving. Het menselijk geheugen is vatbaar voor visuele prikkels en daar is kleur er een van.
Hierbij enkele kleuren en hun betekenis/associatie:
- Blauw: Rust, lucht, water, gezondheid, betrouwbaarheid, veiligheid
- Geel: Optimisme, zon, blijdschap, jeugdig (Snapchat)
- Groen: Natuur en milieu, geluk (klavertje vier) gezondheid, groei, biologisch
- Wit: Maagdelijkheid, eenvoud, zuiver, schoon, steriel, simplistisch
- Zwart: Rouw, boos, verdriet, elegant, stijl, klasse
- Rood: Passie, liefde, gevaar, snelheid, bloed. De kleur rood kan omzet verhogend werken
- Bruin: Aarde, betrouwbaarheid (UPS), eenvoud
- Roze: vrouwelijk, feministisch, jonge meiden, romantiek, krachtig
- Oranje: Vrolijkheid, enthousiasme, speels, zelfverzekerdheid en zet mensen aan tot actie (webshop aankoop, inschrijving nieuwsbrief)
Conclusie
Kleurenpsychologie heeft een grote invloed op ons onderbewustzijn. Bedenk dat bij het ontwikkelen van een logo, advertentie of website door ons niet zomaar een bepaalde kleur wordt gekozen maar dat er altijd een aantal belangrijke factoren meespelen met als doel het overbrengen van de juiste boodschap op de juiste doelgroep. Wilt je meer weten wat wij voor jouw kunnen betekenen, neem dan contact met ons op.