Van tafelvoetbal, pindakaas, sportkleding tot shampoo; de Oranje Leeuwinnen zijn komende weken overal te vinden! Na de historische zege op Denemarken in 2017 werd Oranje voor het eerst in de geschiedenis van het vrouwenvoetbal Europees kampioen! Dit succes op het EK kwam voor vele bedrijven uit het niets, maar het WK dat begint op 7 juni in Frankrijk is niet te missen. Volle stadions en hoge kijkcijfers zorgen ervoor dat bedrijven als Nike, Calvé, KPN, ING en Andrelon in de rij staan voor sponsoring rondom de Oranje Leeuwinnen.
Het gaat dus goed met het vrouwenvoetbal… of toch niet? De eredivisie vrouwenvoetbal heeft geen hoofdsponsor, de media-aandacht is slechts beperkt. Steeds meer vrouwenteams worden opgeheven. Maar waarom haken sponsors niet massaal in op het succes van de Oranje Leeuwinnen en het vrouwenvoetbal? Nederland blijft een beetje achter terwijl de rest van Europa flinke stappen maakt. Een grote sponsor is dus zeer welkom in Nederland. In Engeland is onlangs een miljoenendeal getekend met Barclays als hoofdsponsor van de FA Women’s Super League. Dat geeft een enorme boost aan het vrouwenvoetbal daar…
“Meer media-aandacht is in ieder geval een vereiste. Waar de voetbalmannen niet van de buis zijn te slaan, is het met een zoeken naar beelden van de Eredivisie Vrouwen”
KNVB
Aan de KNVB zal het niet liggen, zij maakte afgelopen week bekend dat de commerciële vergoedingen van de speelsters voor de komende twee jaar naar een substantieel hoger niveau worden getild gaan worden. Een grote stap naar een gelijkwaardige waardering voor zowel mannen als vrouwen die uitkomen voor Oranje. Dit opent deuren voor toekomstige Oranje-speelsters en daarmee het succes van het vrouwenvoetbal. Dit biedt ruimte voor meer partijen om zich aan het Nederlandse voetbal te verbinden. Kleine partners kunnen speciaal voor vrouwenvoetbal kiezen, grote partners worden geacht om de hele bond te steunen, en dus ook de voetballende vrouwen.
Social Media
De Oranje speelsters ontluiken tot ware sterren op sociale media. Martens is onbetwiste koploper met 918.000 volgers op Instagram, Van de Donk tweede met 146.000 en Shanice van der Zanden met 115.000. De populariteit is hoog dus. Om in marketingtermen te spreken; er is een compleet nieuwe doelgroep ontstaan die commercieel aantrekkelijk is. Naast de vaste grote partijen als ING, Nike, KPN en PWC zijn er bedrijven die zich speciaal richten op de fans (Coca Cola, Heineken en Sunweb). Maar ook licentiehouders als Blokker en Albert Heijn komen met allerlei acties.
Slotwoord
Twee op de drie Nederlanders hebben inmiddels interesse in het vrouwenteam, het is de snelst groeiende tak van sport van Nederland. Een nieuwe groep voetbalfans, vooral veel gezinnen met kinderen, vriendengroepen en verenigingen bij de vrouwen. Marketingtechnisch gezien dus zeer interssant om hier als ondernemer op in te haken. Tijd dus voor sportmarketing; voetbal gerelateerde aanbiedingen, acties en wellicht wel sponsoring van het lokale vrouwenteam…